Periodontologia

Periodontologia to dziedzina stomatologii zajmująca się chorobami przyzębia.

Paradontoza – objawy

Głównym objawem paradontozy jest krwawienie dziąseł w trakcie mycia zębów lub jedzenia. Ta nieprzyjemna przypadłość może zostać skutecznie leczona tylko przy szybkim wykryciu i zdiagnozowaniu oraz natychmiastowym podjęciu leczenia. W przeciwnym wypadku jedyne co możemy uzyskać to zatrzymanie choroby na danym etapie. Właśnie dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka i dbanie o stan uzębienia. W końcu nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Skąd się bierze paradontoza?

Paradontoza to schorzenie przyzębia dotykające ludzi w różnym wieku. Spowodowane przez stopniowo gromadzącą się na zębach płytką bakteryjną – ta z biegiem czasu zmienia się w kamień nazębny, którego nawarstwienie zaczyna coraz mocniej uciskać dziąsła, prowadząc do stanu zapalnego, który w miarę postępowania choroby staje się coraz bardziej zaogniony i nierzadko bolesny. W efekcie prowadzi to do kieszonek dziąsłowych i patologii zębodołów, zaniku kości, a w najpoważniejszym stadium do utraty zębów w dotkniętych paradontozą obszarach jamy ustnej.

Na powstawanie paradontozy wpływają czynniki, które powodują powstawanie kamienia nazębnego, a więc np. palenie tytoniu, ale także stres, wady zgryzu, a nawet cukrzyca i zaburzenia immunologiczne.

Leczenie

Leczenie rozpoczyna się od zastosowania ultradźwięków do usunięcia kamienia nazębnego. Kolejnym krokiem jest aplikacja lakieru zawierającego chlorheksydynę na niezakryte dziąsłami korzenie zębów. Chroni to korzeń przed próchnicą oraz powstawaniem płytki bakteryjnej i kamienia.

Zabiegi stosowane w leczeniu i profilaktyce paradontozy

Skaling polega na usunięciu kamienia z powierzchni zębów przy pomocy ultradźwięków. Powinien być wykonywany systematycznie, a częstotliwość zależna jest od tempa przyrostu kamienia, zazwyczaj przyjmuje się, że należy wykonywać go raz na pół roku. Skaling to zabieg bezbolesny i zupełnie bezpieczny, nie stwarzający żadnego zagrożenia dla zdrowia pacjenta.

Piaskowanie polega na usunięciu osadów nazębnych poprzez wykorzystanie strumienia wody pod ciśnieniem, w której znajdują się czyszczące drobiny. Zabieg wykorzystywany bywa jako uzupełnienie skalingu, ale także jako przygotowanie zębów do wybielania.

Polishing wykonuje się już po oczyszczeniu zębów. Specjalne szczotki i pasty wykorzystuje się do polerowania powierzchni zębów, a zabieg wpływa na zminimalizowanie odkładania się płytki nazębnej.

Wydłużanie korony klinicznej to zabieg korekcyjny dziąsła umożliwiający wykonanie szczelnej odbudowy zęba. Polega na takim ukształtowaniu dziąsła, że ubytek w zębie znajduje się ponad powierzchnią dziąsła.

Regeneracja tkanek przyzębia (sterowana regeneracja tkanek lub sterowana regeneracja kości) to grupa zabiegów chirurgicznych, do których wlicza się m.in. przeszczep dziąsła i wszczepy kostne.

Dane teleadresowe:

Gabinet Stomatologiczny