Szkliwo – jak je chronić?

dodano: 24.02.2018

Funkcja szkliwa

Szkliwo spełnia kilka funkcji – przede wszystkim chroni ono delikatną zębinę przed działaniem bakterii. Szkliwo pozwala też na ochronę zębów podczas odgryzania i miażdżenia kawałków pokarmów. Szkliwo – jak każda tkanka naszego organizmu – narażone jest jednak na uszkodzenia. Jakie są ich przyczyny?

Uszkodzenia, uderzenia

Aby zachować odpowiednią twardość szkliwa, niezbędny jest fluor. Pierwiastek ten występuje naturalnie w kilku składnikach naszego pożywienia, w największym stężeniu w czarnej, liściastej czy granulowanej herbacie. Fluor możemy również suplementować. Niestety, ilość fluoru może spadać w zależności od stanu naszego zdrowia. Jego niedobór szybko doprowadzi do zmiękczenia tkanki szkliwa i spowoduje jego kruchość. Szkliwo może odpryskiwać czy pękać pod wpływem gryzienia twardych produktów spożywczych (np. orzechów). Częściej zdarza się, że odpada ono w wyniku wypadku, uderzenia czy kontuzji podczas uprawiania sportu. Ubytki w szkliwie stanowią nie tylko problem estetyczny – brak szkliwa osłabia ząb, sprawia, że tkanki są bardziej podatne na pojawianie się próchnicy. Próchnica jest olbrzymim zagrożeniem dla zdrowia szkliwa – pojawia się ona w momencie zaniedbania regularnego szczotkowania zębów, jak i spożywania nadmiernej ilości cukrów. Na szczęście nawet samodzielnie możemy wykryć zmiany próchnicze na szkliwie – mają one zazwyczaj brunatny kolor.

Leczenie uszkodzonego szkliwa

Leczenie powierzchniowej próchnicy nie jest bolesne – jeśli choroba zaatakowała jedynie szkliwo, to leczenie nie będzie trwało długo, zbędne okaże się także znieczulenie. Zmienioną tkankę usuwa się, następnie zaś zabezpiecza przy pomocy odpowiednich materiałów stomatologicznych. Podobnie ma się sprawa z uzupełnianiem ubytków w szkliwie – stosowane są tworzywa światłouwtardzane, odpowiednio szlifowane, aby pacjent nie odczuł zmiany w zgryzie.